Tänään vaihdettiin koiria, S kävi Ramon kanssa ja mä Lilin. Ramona pääsi riekkumaan Epun ja Leevin kanssa, kivaa oli ollut. Lilin kanssa käytiin Mäkkylän kallioilla heittelemässä palloa. Tuo on kyllä hassu koira: innostuu aina välillä jostakin tietystä lelusta hulluna. Ja tänään se oli keltainen nystyräpallo, aivan ihana. Yks tyhmä juttu kävi. Meitä tuli mutkan takaa yksäkkiä yllättäen koira vastaan. Eikä L kuunnellut mua :-( Meni moikkaamaan mun kielloista huolimatta. Eikä asiaa auttanut se, että toisen koiran ihminen totesi mulle, kun kielsin Liliä, että "kyllähän sen pitää saada tutustua". Voi kilin kellit, että ärsyttää tommoiset niiiiin paljon. Simon kanssa L ei oo noin toiminut lähiaikoina eli lieneekö sitten siitä kiinni, että S on lenkittänyt Liliä huomattavasti enemmän tai jotain. Tiedä häntä, noin se ei kuitenkaan tietysti saa toimia. Pidänpä liinassa seuraavalla kerran just in case.

Illalla käytiin Nooran ja Iineksen kanssa tottistelemalla Myyrmäessä. Otin Lilin ensin hetkeksi puuhastelemaan. Käytiin tervehtimässä tuomaria, mikä meni hyvin. Paitsi että sitten kun vapautin, Nooraa oli pakko käydä haistamassa. Sitten tehtiin täyskäännöksiä paikallaan ja pieni seuruupätkä + täyskäännös + seis. Näissä molemmissa se tuppaa jäämään ihan vähän liian eteen, joten namilla hinkataan. Vähän askelia muutenkin. Ääntä tuli tänään aika reippaasti, tuohon pitää puuttua, jos jatkuu.

Sitten Noora otti Iineksen autosta ja laitoin Lilin helppoon paikkamakuuseen hetkeksi. Eli olin itse lähellä kasvot Liliin päin, lyhyt aika ja iso palkka. Kurkotteli kyllä tehokkaasti kaulaansa Iineksen suuntaan, mutta pysyi hyvin. Sitten vein sen oikeaan paikkamakuuseen, Noora puuhaili Iineksen kanssa samalla. Menin itse autojen taakse piiloon ja olin minuutin piilossa. Kävin palkkaamassa ja menin uudestaan piiloon, olin 1 min 30 s. Kurkkasin vähän ennen piilosta tulemista ja L oli makuussa, mutta kun tulin auton takaa, se istui. Buu. Tiedä sitten, oliko se nähnyt mun kurkkauksen ja noussut sitä ihmettelemään. Kävin laittamassa sen uudestaan ja olin minuutin ja pysyi hyvin.

Sitten tehtiin luoksetulon pysäytystä, joka muuten ok, mutta vauhtia on vähän liikaa eli pysähtyminen ei oo vielä tarpeeksi nopea mun mielestä. Mitenhän tuota vauhtia saisi vähän vähennettyä... Sitä nyt ajattelin tehdä, että jätän lelun Lilin taakse. Sillä vauhti on hitaampi (laukka kuitenkin) ja pysähtyy nopsasti. Kun mun ja Lilin etäisyys on lyhyempi, pysähtyy hyvin ja nopeesti. Oon varmaan kasvattanut etäisyyttä vähän turhan nopeesti.

Sitten ruutua, jossa sama kummallisuus ekalla kuin viimeksi: L meni vasemmasta reunasta sisään ruutuun! En tajuu. Jos meinaa tehdä tän ens kerralla, täytyy puuttua. Nyt en kieltänyt, koska ideana oli oikea paikka, jonka se haki kivasti. Hinkkailtiin sitten joitakin kertoja, suht hyvin meni sekä alustan kanssa että ilman. Ruutu on Lilin mielestä kauheen kiva, ääntä tuli taas vähän liikaa toistojen alla.

Otettiin lopuksi vielä lyhyt paikkamakuu, Noora valvoi, mä menin piiloon ja olin reilu puoli minuuttia. Oli ollut vähän levoton, mutta ihan OK pysyi. Ja ihan lopuksi pari ruutuun menoa, menivät hyvin ja leikit päälle.

Sitten penska. Ekaksi kontaktia paikallaan ja liikkeessä ja käytiin "tuomaria" tervehtimässä myös eli mentiin Nooraa kohti ja jäätiin parin askeleen päähän. Kivasti meni. Kierrettiin Nooraa muutenkin, tämäkin meni kivasti. Perusasentoja ja niissä vähän pidempään olemista. Aika jees menivät nämäkin, pitäisi tehdä tätä himassakin enemmän. Pari "paikkamakuuta", hienosti pysyi.

Vähäsen esineen tuomista; tekee edelleen niin, että tuo suht vauhdilla mutta mählää vähän suussaan ja usein pudottaa vähän ennen mua. Vaikuttaa jotenkin siltä, että on niin intona tulevasta palkasta, että ei malta pitää lelua suussa tarpeeksi kauaa. Mun pitää varmaan vähän helpottaa harjoituksia eli ottaa vaan lelun antamista läheltä.

Ruudussa olevaa kosketusalustaa treenattiin myös, ei ongelmia. Istumista ja muutamia maahanmenoja. Pari eteenmenoa lelulle, hyvin menivät. Loppuun luoksetuloa ja riekkuleikkiä.

Illalla vielä vähän kotitreeniä. Lilille kaukoja: maa-seiso. Aika hyvin jo tekee silleen, että oon max. metrin päässä. Otin käsiliikkeen mukaan tähän nyt. Treenattiin myös vähän noita täyskäännös + seis, mutta tää himassa vähän hankalaa. Ramolle seisomista, kapulaa, perusasentoja ja "seuraamista". Tossa seuraamisessa mä koin ahaa-elämyksen: R on helposti jäänyt vähän liian taakse eli paikka on helposti ollut ekan askeleen jälkeen vähän jäljessä. Nyt tajusin (daa!) laittaa namin oikeaan käteen, jolloin paikka tuli just sen ratkaisevan pienen verran eteenpäin. Hyvä homma. Tossa täytyy tietysti varoa sitä, ettei pääse edistämään; täytyy vaihdella namipuolta tarpeeksi usein.