Tokotreenit. Ekaksi paikkamakuu, joka meni ihan hyvin. Vähän pää pyörähteli ja kankku kääntyi kerran, mutta hyvin L pysyi. Kävin palkkaamassa muutaman kerran kesken liikkeen hyvästä kontaktista.

Sitten tehtiin Päivin ja Inton kanssa vuorotellen niin, että toinen käskytti. Lilin kanssa tein lyhyen seuraamiskaavion, joka meni aika hyvin. Kontakti oli hyvä ja asentokin ihan hyvä. Pysähdyksessä tosin L tuppaa jäämään liian eteen eli pitää pitää huoli, että antaa sille hidastamalla vinkin siitä, että pysäytys on tulossa. Seuraavaksi Päivi käskytti liikkeestä seisomisen, joka oli ihan OK. Takaisin palatessa tosin päätin (hölmö minä) ex tempore kiertää koiran takaa, mitä ei siis ole treenattu pitkään aikaan. Pitäisi treenata tätäkin!! L liikahti mua kohti, mutta pysähtyi, kun älähdin.

Ketjutin niin, että otin liikkeestä maahanmenon ja luoksetulon peräjälkeen. Maahanmeno oli kuulemma nopsa. Luoksetulo samoin hyvä. Tein ihan kunnon liikkeen eli L tuli eteen ja sitten käskin sivulle. Seuraamisen alussa oli tosin vähän hapuiliua. Tätä olen huomannut aiemminkin. Pitää kiinnittää näihin huomiota eli tehdä eri pituisia seuraamisia. Teinkin sitten useita toistoja ihan lyhyitä seuraamisia ja vaadin kontaktia. Hyvin meni.

Otin muutamia kapulan tuonteja kunnon palkalla. Aika hyviä. Nopeutta tosin edelleen pitäisi saada lisää.

Välin otin uudelleen lyhyehkön paikkamakuun lähellä treenaavaa koiraa ja muutamaa ihmistä. Hyvin meni, L pysyi hienosti.

Lopuksi Linda ja Nina neuvoivat mua luoksetulon pysäytyksessä. Täytyy ottaa treeniä niin, että mun ja koiran etäisyys on paljon pienempi, kuin millä olen tähän asti treenannut. Miksiköhän ihmeessä oon treenannut tätä täyspitkällä matkalla… Daa. Lili teki tosi hienosti, kun meidän etäisyys oli vain muutama metrin. L&N kehoittivat valitsemaan käsimerkin ja suullisen käskyn väliltä mieluummin suullisen käskyn, mistä neuvosta lienee hyvä ottaa vaarin. Kehuivat, että L pysähtyy hienosti käsimerkistä, eli ei pitäisi olla ongelmia liikkeen opettamisessa. Läpijuoksuja tulee tosin treenata tarpeeksi.

N&L näyttivät lisäksi Päiville ja Intolle keinon, jolla saada nopeutta kaukohin (maahan-istu). Siten, että käsketään koira maahan ja siitä istu käsky - ja pallo lentää samanaikaisesti. Kokeilin tätä itsekin ja olin auttamattoman hidas. Nopeus on tässä olennaista eli se, että pallo lentää käytännössä samalla hetkellä kuin istu-käsky annetaan.

Leena